Direktlänk till inlägg 7 oktober 2015

Del 3 - Operationen

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 7 oktober 2015 01:47

Jag får duscha med en plastsäck runt benet, gnugga in mig i några hemska duschsvampar med desinfektionsmedel, likaså för håret. Jag får på mig ett operationslinne som man knyter i ryggen. Jag rullas in mot operationssalen. Operationspersonalstaben hälsar mig välkommen och skrattar och är helt avslappnade, till skillnad från personalen på akutavdelningen där jag låg. 


Jag får vända mig på sidan med hjälp av en snäll kvinna hon håller i mig och en snäll man tar bedövningsspruta i ryggmärgen. Det gör inte ont.


Medan vi väntar på att bedövningen ska börja verka pratar vi alla, de ställer rätt frågar och sätter på en spellsita från spotify med country musik som jag gillar. Hot country hette listan sa dem. 


När bedövningen började verka från midjan och ned i båda benen var vi alla redo, eller jag så redo jag kunde bli, hon satte igång narkosen, jag kände hur skalpellen skar i mitt knä och jag tänkte, herregud redan, jag har ju inte somnat än?


Sen slocknade jag. Och vaknade när de bankade i mitt knä, jag hörde bankningarna från redskapet in i mitt skelett, jag ba, hallå? vad händer? Narkossköterskan svarar att det är lugnt, det går bra. Sen somnar jag igen.


Sen vaknar jag när jag känner att de häftar ihop mitt sår, klick klick klick.. fyfan tänker jag.


Sen rullas jag ut och in på uppvaket, operationen hade gått bra, nu skulle jag vakna upp här tills bedövningen släppt så pass att jag kunde lyfta på mitt friska ben. Det tog 6 timmar.


Skum känsla.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 16 november 2015 03:46

Var för några dagar sedan hos sjukgymnasten, eftersom läkaren sist sa att jag inte behöver träffa en läkare mer utan gav mig fritt språng och behöver nu endast gå till en PT.   Jag är nu 12 veckor efter operation. Sjukgymnasten slängde min ortos ...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 27 oktober 2015 23:04


Idag har det alltså gått 2 månader sedan jag drattade in i asfalten med mitt knä! Det har gått både fort och långsamt på en och samma gång.   Jag var först på röntgen, det räckte med två bilder för det blev bra på en gång. Hos läkaren fick ja...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:59

Tänkte dela med mig av lite bilder.     Tror jag hade säkert sex eller sju sådana här nålar i armarna de första dagarna, men de kloggade igen och täpptes till, kommer inte ihåg vad det heter, men det heter något speciellt.   Dett var min ...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:29


En bra sak som hänt är att jag hittat en grupp på facebook som heter "Tibia Plateau Fracture" Det är vad min skada heter på engelska, och på wikipedia står det att det finns 8? olika inriktningar eller typer av tibiaskada. Beroende på om man skadat...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:05

Sist var jag på återbesök för 5.e veckan efter operation. Om en vecka ska jag dit efter att det gått 8 veckor efter operation. Då är det nämligen dags att göra första röntgen efter operationen, och då ska jag också få en utvärdering av en läkare och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards