Direktlänk till inlägg 7 oktober 2015

Del 2 - Akuten

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 7 oktober 2015 01:29

Ambulansen kör, mannen som sitter med mig där bak pratar med mig. Väl inne konstaterar alla att jag har väldigt ont. De trycker och det spekuleras en hit och en dit.


De säger att jag måste röntgas. Äntligen! Vill ju veta vad som är fel, om något är fel. Hoppas inte. 


Några kvinnor kommer in, sjuksköterskor kanske? De vill jag ska lägga mig på mage för att göra en gipsskena så jag kan klara av att flytta till en annan säng för att röntgas.


Eh, va? Lägga mig på mage?? detta måste vara ett skämt..? jag kunde inte ens från liggande på rygg lyfta bröstkorgen och försöka sitta. 


Men jag var tvungen att försöka lägga mig på mage, det gör så jävla ont att jag håller på att svimma och jag kan inte andas.. en kvinna skriker att jag måste lugna ner mig och andas.. MMM men du kan ju testa byta plats tänker jag.


Väl på mage ska man senare ta sig på rygg igen.. sen hör man samma kvinna säga igen med en ytterst bitter röst.. "hon kommer inte kunna åka hem ikväll, hon måste behöva sova över en dag"


Happ.


På röntgen ser de hur ont jag har och undrar om jag fått morfin?


Nej. och de tog ytterligare några timmar innan jag fick det.


Det var en gammal klasskamrat från klass 1-9 som gav mig den, kände knappt igen honom. Trevligt ställe att fråga hur är livet för dig just nu. Ja, ganska dåligt. 


Jag flyttas till ett kallt mörkt rum, jag får ett par kryckor, ska ju ta mig hem nästa dag liksom, jag behöver gå på toaletten, läkare säger att det är bara gå, toan är ditåt, han pekar.


Jag testar men kan inte ens sätta mig upp. Höll kisset inne i 7 timmar tills jag fan inte pallade mer. 


De frågar om jag vill ta en ledig säng på ortopedkliniken och jag säger, självklart! 


Jag får morfinsprutor i två eller tre dagar? 


Väntan på vad som egentligen hänt är spänd, men jag måste röntgas mer.


På den röntgen frågar jag hur det ser ut, hon säger, det kan jag inte säga, men det ser inte bra ut.


Happ. Visste det.


Jo jag hade fått en fraktur i knät, en så kallad lateral tibiakondylfraktur. Jag måste opereras.


Dagarna går, svullnaden ökar, min temporära gipsskena är gipsad sne så min fot har jätte ont och jag kan inte röra foten alls. 


Operationen är bestämd, imorgon. Känns bra, men nu är jag livrädd igen, gör det ont? märker man något under operation? Frågorna är många och ingen kan riktigt besvara. Det är jag 0-1 mot livet.


Hur fan ska det här gå!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 16 november 2015 03:46

Var för några dagar sedan hos sjukgymnasten, eftersom läkaren sist sa att jag inte behöver träffa en läkare mer utan gav mig fritt språng och behöver nu endast gå till en PT.   Jag är nu 12 veckor efter operation. Sjukgymnasten slängde min ortos ...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 27 oktober 2015 23:04


Idag har det alltså gått 2 månader sedan jag drattade in i asfalten med mitt knä! Det har gått både fort och långsamt på en och samma gång.   Jag var först på röntgen, det räckte med två bilder för det blev bra på en gång. Hos läkaren fick ja...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:59

Tänkte dela med mig av lite bilder.     Tror jag hade säkert sex eller sju sådana här nålar i armarna de första dagarna, men de kloggade igen och täpptes till, kommer inte ihåg vad det heter, men det heter något speciellt.   Dett var min ...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:29


En bra sak som hänt är att jag hittat en grupp på facebook som heter "Tibia Plateau Fracture" Det är vad min skada heter på engelska, och på wikipedia står det att det finns 8? olika inriktningar eller typer av tibiaskada. Beroende på om man skadat...

Av Lateral Tibiakondylfraktur - 20 oktober 2015 00:05

Sist var jag på återbesök för 5.e veckan efter operation. Om en vecka ska jag dit efter att det gått 8 veckor efter operation. Då är det nämligen dags att göra första röntgen efter operationen, och då ska jag också få en utvärdering av en läkare och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards